♥ Doa Murah Rezeki ♥

"Ya Allah, apabila rezekiku ada di langit, maka turunkanlah, apabila di dalam bumi maka keluarkanlah, apabila di laut maka naikkanlah, apabila jauh maka dekatkanlah, sekiranya dekat maka permudahkanlah, dan sekiranya sedikit maka perbanyakkanlah dan sekiranya sedia banyak maka permudahkanlah untuk mendapatkannya , juga berilah keberkatan terhadap rezeki tersebut dan berikanlah rezeki padaku sebagaimana yang kujangka, dengan rezeki yang halal dan baik, serta banyak lagi keberkatan sehinggakan kutidak memerlukan sesiapa selain dari-Mu, dan jadikanlah kedua tanganku ini berada di atas dengan suka memberi dan menderma, dan jangan jadikan dua tanganku ini di bawah dengan suka meminta-minta, sesungguhnya Engkau amat berkuasa ke atas setiap sesuatu".

Amin, Ya Robbal Alamin

~ Serangga 'TomCat' // berbahaya ~


APA ITU serangga TOMCAT ?

Nama Am: Kumbang Rove
Nama Saintifik : Staphylinidae (Insecta: Coleoptera: Staphylinidae)
Nama Setempat: Semut Semai, Semut Kayap, Charlie dll
Spesies: Ädâ sekitar 47 000 Spesies
Habitat: Sawah padi dan padang sekolah.

Cairan hemolimfe yang terdapat di dalam badan (kecuali sayap) kumbang ini mengandung toksin sentuh hewan yang paling berbisa di dunia. Toksin ini dikenal sebagai 'Pederin' (C24 H43 O9 N) ditemukan pada tahun 1953.

Racun ini 12 kali lebih kuat daripada venom ular tedung. Kumbang rove yang telah dikeringkan dan disimpan selama 8 tahun masih tetap beracun.

Nasihat kepada penduduk yang dijangkiti:
Kurangi penggunaan cahaya lampu pada waktu malam, karena kumbang rove amat tertarik kepada cahaya. Gunakan aerosol anti serangga, perangkap berpelekat atau
kelambu nyamuk yang halus

Hindari duduk dekat cahaya dan jika dihinggapi kumbang rove, jangan ditepuk, sebaiknya hembus/tiup supaya menghindar.. Jika bersentuhan dengan kumbang rove, cepat-cepatlah basuh pada bahagian yang terkena kumbang rove dengan sabun dan air.

Jika ada yg kena Tomcat, cepat cuci air bersih, sapu salep hydrocortisone 1% or Salep betametasone+antibiotik neomycin sulfat-3x sehari or Salep Acyclovir 5%


--------------------------

seram jugak bile terbaca pasal ni... bahaya jugak rupanya semut ni ek...
kesannya pon teruk jugak nampak nya...

naseb baik la ak ni jenis yang tak boleh nampak spesis2 semut atau benda2 terbang macam ni...mesti semua nya ak ingat macam lebah...ada sengat...fobiaaa tau...parutnya pon masih ada lagi... 
sebelum terkena kat anak anak baik lah ak halau semua nya siap siap...

huhh... tengok cam semut biasa jer...tapi rupa2 nya berbahaya...siap ada racun sekali...
pasni lagi la kena ber hengat lagi nih...

selalu nya kami nampak semut ni sekor dua je...itu pon tengok musim jugak...tapi takde lah banyak sangat cam kat surabaya nun...sampai berjuta bilangan nya...baca kat SINI kalau nak tau...kesian jugak kalau dah kena macam tu...kan..

soo... be careful semua...

notahati .: canne nak dok rumah di kelilingi sawah ni kalau camni!!!...huhu
Post a Comment

"NUFf"

hb

Popular Posts

LuvLy KiDdy'sss

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

Labels

. (1) ape2 jer (115) berita (34) besday (12) blog (25) buah mulut (1) cuti2 malaysia (38) GA join (10) hiburan (54) info sihat (23) info/hiburan (7) jalan2 cari makan (55) kawan (1) keluarga ku (45) lawak (1) makan-makan (8) Mia (36) opis (37) peringatan (16) PpuM (8) Puasa (35) Raya (22) respi (2) sekolah (9) shopping (11) Syafiq (7) Syamrie (5) TaZkiRaH (43) wordLess (8)