♥ Doa Murah Rezeki ♥

"Ya Allah, apabila rezekiku ada di langit, maka turunkanlah, apabila di dalam bumi maka keluarkanlah, apabila di laut maka naikkanlah, apabila jauh maka dekatkanlah, sekiranya dekat maka permudahkanlah, dan sekiranya sedikit maka perbanyakkanlah dan sekiranya sedia banyak maka permudahkanlah untuk mendapatkannya , juga berilah keberkatan terhadap rezeki tersebut dan berikanlah rezeki padaku sebagaimana yang kujangka, dengan rezeki yang halal dan baik, serta banyak lagi keberkatan sehinggakan kutidak memerlukan sesiapa selain dari-Mu, dan jadikanlah kedua tanganku ini berada di atas dengan suka memberi dan menderma, dan jangan jadikan dua tanganku ini di bawah dengan suka meminta-minta, sesungguhnya Engkau amat berkuasa ke atas setiap sesuatu".

Amin, Ya Robbal Alamin

~ KenDuRi KenDaRa ~



ari ni ...
ambo nak uplod gamba kenduri kendara kat umah ambo...
kenduri arwah jah... 


tapi....


bile ditenang tenang... di tenong tenong...ditengok tengok...
dah macam kenduri besar lak... ""bekwoh"" oghe nikoh la kato ke..


fuhhhhhh....
ramai nyo anok beranok belah pengantin lelaki...
sampai kan tak muat nok makan kat lam umah...
terpaksa ler di idang diluar rumah...


seb bek dah sediakan 3 meja makan dah kat luar tu...
kalau tak terpaksa le deme deme tu menunggu giliran...


kalau tak caya... cuba nengok gambo di bawah ni...





ni baru suku jer keluarga nyer... yang len lom masuk semua lagi...




kat sebelah sini pon ader lagi...kat luar pon masih der lagi...
masa ni ambo tengah sebok... orang dapor la katakan...
dok tengah mengaut... mencedok makanan2 kat dapor...


meriah sungguh ari ni... 
lupa lak nak mbik gambar deme tengah makan... lagi syok... penoh satu rumah ni..




masing-masing tengah menunggu hidangan... berborak borak la dulu...bergelak ketawa...kah kah kah




ni la makanan yang dihidangkan... ada lauk ayam percik... kalau kat sini susah dah...nak jumpa ayam canggini ni... 
pastu siap ade ikan bakar 2 3 ekor... gulai daging...kalau kat sini kita panggil sup daging.... sambal lada... ulam ulaman... tidak ketinggalan juga budu....pembangkit selera...mesti ade...


"""sila lah makan yer... jangan segan segan... tak cukup bagitau... nnti kita tambah lagi"""... ayat2 biasa dalam kenduri kendara...


sedap sedap sedap semua nyer..


sapa sapa yang dok kat dulang hantaran tu.... kena la keje lebih sikit sebelom dapat menjamah makanan tu......
cer tengok tu...



kena tukar barang hantaran dulu la... tukar kan ke dulang masing-masing.. baru la leh makan...  belah deme hantaran warna pink... belah kami warna ijau...




nampak cam banyak jer dulang nyer...




tapi yang sebetul nyer 5 jer...hehehe
opssss lupa la pulak nak mbik ganbar hantaran belah kami...
takper la ek...
tengok gambo yang kat atas2 tu pon jadik ler yer...


hantaran dulang dah berbalas...
makan pon dah sudah... tiba lah masa deme balik...tinggalkan pengantin lelaki...


eh eh ehhh... maner lak pengantin pompuan nyer  ni...




haaaa... tu dia... yg pakai tudung oren tu... tunggu anak2 dan juga anak2 buah baru nak bersalam-salaman




hehehe... sonok nyer....bersalaman - salaman ngan anak menantu""abe aji""...



bile deme deme tu dah angkat kaki.... jokako jokako (penanggah) pon sebok ler ngan tugas masing2...
angkat pinggan mangkuk kotor ke dapor semula... 


tukang sambut nyer tentu lah ambo ngan anak2 buah ambo... huhuhu... 
patut la gambo ambo tak dak sekeping pon kat lam ni...
tak po lah...




opssss... satu lagi ambo lupo..



ni ha...besan ma n keluarga pon ader samer memeriahkan majlis...


yang kat bawah ni lah... anak ma yang sorang lagi (mak len)...


cer nengok budak kecik ngan besar tu... samer jer kan.. Dak yang besor tu kami panggil dia Ku Din anak abang ni... yang kecik ni Dik Ime anak abang yg kat belakang tu... kami gelar kan dia KuDin Junior... samer sebijik ngan abg KuDin masa kecik2 lu...



yang ni kak Ani orang rumah abg kat tas tu...ngan anak2 nyer... dah besar2 dah ank buah ambo ni.... walaupon berjauhan... deme2 ni tetap dihati ma.... datang gak walaupon dok jauh..


tak lupa gak...orang2 di belakang tabir....yang telah menjaya kan kenduri kat rumah ambo...dari pagi sampai ke tengah malam nyer...
siang hari buat kenduri... malam hari nye buat makan tuk majlis tahlil pula...




ops.... ada gambo seksi meksi la pulok...
tak boleh di tayang kan...hehehe... 


soo sape2 yang takdak dalam gambar ni ambo mintok maap la deh... tak leh di siarkan...


ape pe pon... ribuan terima kaseh ambo ucapkan pada semua yang menolong.... tak kira tua muda...kecik besar...


sekian dlu tuk yang ni..
n3 sok ambo uplod lak gambo kenduri belah ""ayoh baru ambo"" 
ok...cau dulu...





Post a Comment

"NUFf"

hb

Popular Posts

LuvLy KiDdy'sss

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

Labels

. (1) ape2 jer (115) berita (34) besday (12) blog (25) buah mulut (1) cuti2 malaysia (38) GA join (10) hiburan (54) info sihat (23) info/hiburan (7) jalan2 cari makan (55) kawan (1) keluarga ku (45) lawak (1) makan-makan (8) Mia (36) opis (37) peringatan (16) PpuM (8) Puasa (35) Raya (22) respi (2) sekolah (9) shopping (11) Syafiq (7) Syamrie (5) TaZkiRaH (43) wordLess (8)