♥ Doa Murah Rezeki ♥

"Ya Allah, apabila rezekiku ada di langit, maka turunkanlah, apabila di dalam bumi maka keluarkanlah, apabila di laut maka naikkanlah, apabila jauh maka dekatkanlah, sekiranya dekat maka permudahkanlah, dan sekiranya sedikit maka perbanyakkanlah dan sekiranya sedia banyak maka permudahkanlah untuk mendapatkannya , juga berilah keberkatan terhadap rezeki tersebut dan berikanlah rezeki padaku sebagaimana yang kujangka, dengan rezeki yang halal dan baik, serta banyak lagi keberkatan sehinggakan kutidak memerlukan sesiapa selain dari-Mu, dan jadikanlah kedua tanganku ini berada di atas dengan suka memberi dan menderma, dan jangan jadikan dua tanganku ini di bawah dengan suka meminta-minta, sesungguhnya Engkau amat berkuasa ke atas setiap sesuatu".

Amin, Ya Robbal Alamin

~ Ulat Mulong/Ulat Sagu haram dimakan ~

gambar dari :: abyradblogspot


tengah tengah mikirkan apa yang nak ditulis..tiba tiba teringat lak kisah PakNiL dalam rancangan ON AIR semalam...salah sorang peserta bawak ulat Mulong ni khas tuk PakNiL...
hahaha...tergelak besar ak sekejap nengok PakNiL ...Geli geleman dia nengok ulat tu... apatah lagi nak makan...tapi nasib baek jugak lah PakNiL tak makan...


entahkan dia...kalau ak pon geli...tengok pon dah bersiri bulu romaku.. bahkan nak makan... lagi la ak tak sanggup...eiiiiyerrkk..


oh...sebut pasal ulat Mulong ni...tadi ak gugle la sekejap...nak tengok aksi PakNil malam tadi...tapi terbaca pulak kisah Ulat Mulong ni...
yang mana...ia atau spesis dengannya adalah haram di makan...
kalau tak caya..klik link abyrad ni..ak ambik sikit info darinye tempek kat sini... bolehlah dikongsi jugak dengan korang semua...


Dalam mazhab Syafi'i yang diamalkan kita zaman berzaman, segala macam ulat dihukumkan haram memakannya.
dan 

Syaikh Muhammad Arsyad al-Banjari, ulama besar pengarang kitab "Sabilal Muhtadin" dengan jelas pada juzuk 1 halaman 38 menyatakan sebagai berikut:-

... Bahawasanya telah dinashkan oleh ulama atas bahawasanya tiap-tiap ulat, dan jika ada ia suci pada ketika hidupnya sekalipun, HARAM memakan dia.


lagi satu...korang boleh dengar sendiri kat bawah ni ::


Ceramah Ust Azhar Idrus- 
[ Halal & Haram [A] Makanan : Yg Haram Perlu Ada Dalil



Ustaz pon ada cakap yang Ulat mulong ni sama lah dengan spesi ulat beluncas atau ulat2 lain...bila dah masuk kategori keji dan jijik...hukum nya adalah Haram di makan...


Selamat beramal...
Post a Comment

"NUFf"

hb

Popular Posts

LuvLy KiDdy'sss

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

Labels

. (1) ape2 jer (115) berita (34) besday (12) blog (25) buah mulut (1) cuti2 malaysia (38) GA join (10) hiburan (54) info sihat (23) info/hiburan (7) jalan2 cari makan (55) kawan (1) keluarga ku (45) lawak (1) makan-makan (8) Mia (36) opis (37) peringatan (16) PpuM (8) Puasa (35) Raya (22) respi (2) sekolah (9) shopping (11) Syafiq (7) Syamrie (5) TaZkiRaH (43) wordLess (8)