♥ Doa Murah Rezeki ♥

"Ya Allah, apabila rezekiku ada di langit, maka turunkanlah, apabila di dalam bumi maka keluarkanlah, apabila di laut maka naikkanlah, apabila jauh maka dekatkanlah, sekiranya dekat maka permudahkanlah, dan sekiranya sedikit maka perbanyakkanlah dan sekiranya sedia banyak maka permudahkanlah untuk mendapatkannya , juga berilah keberkatan terhadap rezeki tersebut dan berikanlah rezeki padaku sebagaimana yang kujangka, dengan rezeki yang halal dan baik, serta banyak lagi keberkatan sehinggakan kutidak memerlukan sesiapa selain dari-Mu, dan jadikanlah kedua tanganku ini berada di atas dengan suka memberi dan menderma, dan jangan jadikan dua tanganku ini di bawah dengan suka meminta-minta, sesungguhnya Engkau amat berkuasa ke atas setiap sesuatu".

Amin, Ya Robbal Alamin

~ BuKAn Nak MaRaH...taPi ...NaK NaSiHat JeR ~



alohaaaiiii.....


bile bawak kenderaan....kena ler berhati hati...yer dak...
jangan main  langgor jer... arahan lalu lintas kena ler patuhi jugak kan....


kalau tak... ape ler guna nyer... kite bayar sampai beratus ratus henggit... belajar berhari hari...semata mata nak dapat kan satu ""Lesen"" jer...kan... tak gitu semua...


kekadang aiii cukup heran kalau deme deme ni bawak kenderaan...main redah jer...nak kata takde lesen...cam ado... nak kata bodo...boleh pulak bawak kereta....tak tau la nak kata per???... 




aii pon bawa kereta jugak... yang besar pon bawa... yang kecik pon aii bawak... time bawa yg besar...tu pandai2 ler pilih lorong maner nak pakai... time bawa yg kecik pon pandai pandai ler ukur had laju kite...yer dak... """tak ler orang tergolek...kita pon nak tergolek jugak"""...


kekadang tu mulut ni terlaser jugak la....


 """hoiii.... bawak keta takde lesen ker"""....
 """oiiiii... ko ni ambik lesen terbang ker???"""...
"""kalau tak tau undang2...belajar lagi la oiii""... 


""GeRaM"" juga.... bila... pandai bawak kereta jer.... tapi... tak pandai ikut undang2 jalan raya...


*


*


Biler di Jalanraya @ hiway...sama sama la kite bertimbang rasa.....
Tak Kira ler sebesar mane @ sekecik mane kenderaan kita bawak tu... tak kira ler motor @ kereta @ lori ..yang kite bawa ...




dan... Berhati-hati lah di jalan raya : ..... 


*


*




* ....kalau dah tau kereta kat depan kiter tu kecik...duduk lorong kiri lak tu.....""jangan ler main sondol sondol jer""... mesti ler had laju nyer pon kecik jer...lagi satu... dia pon bayar cukai jalan sama gak cam kiter...


* ....kalau rasa kereta kiter tu laju sangat...""guna ler lorong kanan sekali atau lorong tengah""....jgn ler guna kan lane sebelah kiri... yang tu hanya untuk kereta yang nak bersiar2 @ yang tak larat jer....




* ....kalau la nak bersiar siar ( dengan kata lain..perlahan)  guna la lorong kiri sekali... jangan ler guna kan lane tengah @ lane kanan... kan menyusahkan kereta2 yang nak laju...




* ..... dan lagi... jangan ler asyik bagi lampu @ hon kereta lain... deme pon ader hak jugak... ibarat kata pepatah """ukur la baju di badan sendiri""".....ukur la kelajuan kereta tu sendiri@ lane yg kita gunakan....tak sesuai ler...kalau bagi lampu pada kereta yg lebih laju dari kiter @pon hon kereta lain di lorong kiri .....buat malu jer....nampak sangat ler kiter tak belajar undang2 lalulintas......
   


* .....kalau lah kiter bawak lori lak...jangan ler dok menyebok keluar awal pagi... tau ler nak sampai awal .... tapi... tengok time ler...agak2 dah lepas waktu kritikal...jalan ler ...  


... jangan pikir diri sendiri  ajer.... pikir la sama keselamatan org lain juga.... dah ler kiter tu .... bawak muatan yang berat... bawa batu batan ler.... kayu kayan ler... barang2 ler... kalau menda2 tu melayang kena kat cermin kereta @ jatuh kat hiway tu... sapa yang susah.....silap silap leh xcident tauu......




* .....kalau ler kiter tu bawak motor pulak... sedar sedar ler diri sikit... tak kira le besar ke kecik motor kite tu... gunakan lah laluan motor yg di sediakan... jgn nak mencelah2 kat tengah2 kereta2 yg berdesup desap tu... kalau terlibas... berkecai isi isi badan tau......




*


*


dan juga di tempat parking......
.....sila ambil perhatian serius yer.... 


*




* .... kalau nak parking @ nak ambik @ turunkan.... bini@..... laki@...... kawan kawan ker.... jangan le dok parking kat tengah tengah jalan tu...


walaupon sekejap dah menyusah kan kereta di belakang kita tau... mane lah tau kot2 orang tu ade hal kecemasan waktu tu..... disebab kan kite tak pasal2 dia tak sempat jumpa orang yg tersayang... tak rasa bersalah ker????...


apa salahnyer kalau parking betul2 di bahu jalan yg d'sediakan... senang kerja... orang tu pon tak terlambat...




*


*


jadik sebagai manusia... kena ler kita bertimbang rasa dan berilah kerja sama sepenuh nyer sesama kite... amalkan pematuhan arahan jalan raya....orang lain selamat.... kiter pon selamat ...


""selamat tuk pchkd""... ""selamat sampai opis""... ""selamat sampai ke rumah""...dan... ""selamat sampai ke tempat yang di tuju""....




""SeLaMaT SeMuaNyA""...
renung renong kan yer... Selamat beramal...



Post a Comment

"NUFf"

hb

Popular Posts

LuvLy KiDdy'sss

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

Labels

. (1) ape2 jer (115) berita (34) besday (12) blog (25) buah mulut (1) cuti2 malaysia (38) GA join (10) hiburan (54) info sihat (23) info/hiburan (7) jalan2 cari makan (55) kawan (1) keluarga ku (45) lawak (1) makan-makan (8) Mia (36) opis (37) peringatan (16) PpuM (8) Puasa (35) Raya (22) respi (2) sekolah (9) shopping (11) Syafiq (7) Syamrie (5) TaZkiRaH (43) wordLess (8)